Goed geholpen, snel geregeld

Hoe kunt u betalen

Het betalen van de gemeentebelasting kan op verschillende manieren. U kunt betalen met:

  • de QR-tag op uw aanslagbiljet;
  • automatische incasso;
  • iDEAL;
  • betaalverzoek. 

U moet dit zelf regelen.

Betalen met automatische incasso

Wilt u in meerdere termijnen betalen? Machtig ons dan voor automatische incasso. Via MijnTribuut kunt u dit zelf regelen. Het bedrag wordt iedere maand, rond de 26e, afgeschreven. Voor de exacte afschrijfdata kijkt u bij de veelgestelde vragen.

Het aantal termijnen is gelijk aan het aantal maanden die nog in het jaar resteren. Maximaal zijn dit tien termijnen. Is uw belastingaanslag echter lager dan € 50,- of hoger dan € 10.000,-? Dan wordt deze in één termijn van uw rekening afgeschreven.

Door uw gemeentebelasting te betalen door middel van een automatische incasso weet u zeker dat u altijd op tijd bent met betalen. Bovendien bespaart een automatische incasso tijd en administratieve drukte.

Is de automatische incasso niet gelukt?
Staat er niet genoeg geld op uw rekening? Dan kunnen wij het te incasseren bedrag niet van uw rekening afschrijven. Als dit gebeurt, ontvangt u de eerste keer hierover een brief van ons. Wij verdelen dan het openstaande saldo over de resterende termijnen. Uw termijnbedrag wordt hierdoor hoger.

U blijft zelf verantwoordelijk voor voldoende saldo op uw rekening en voor tijdige betaling. Controleer daarom altijd ook zelf op uw afschriften of het maandelijkse bedrag correct werd afgeschreven. Als de automatische incasso voor een tweede keer mislukt, dan wordt uw machtiging automatisch ingetrokken. U dient dan zelf zorg te dragen voor de betaling van het restant bedrag. Dit restant dient u dan in zijn geheel in één termijn te voldoen. Hierover ontvangt u geen brief.

Is uw machtiging ingetrokken en wilt u voor komende aanslagen toch weer met automatische incasso betalen? Dan moet u een nieuwe machtiging afgeven.

In MijnTribuut kunt u uw rekeningnummer ook wijzigen.
Let op: automatische incasso is niet mogelijk voor legesfacturen en parkeerbelasting. Alle voorwaarden over de automatische incasso vindt u in ons incassoreglement.

Wijziging betaalrekening; informatie over de overstapservice van uw bank

Op het moment dat u uw betaalrekening wijzigt, bijvoorbeeld bij de overstap naar een andere bank of bij een rekeningnummerwijziging, kunt u gebruik maken van de Overstapservice. Deze service van de banken zorgt ervoor dat de incasso's gedurende dertien maanden worden doorgeleid van uw oude naar uw nieuwe rekening. Geeft u zelf uw nieuwe rekeningnummer aan ons door? Zo kan de incassoperiode vlekkeloos aansluiten op de Overstapservice. U kunt dit zelf doen via MijnTribuut.

iDEAL

U kunt uw belastingaanslag veilig en gemakkelijk betalen via iDEAL. U gaat hiervoor naar MijnTribuut en kiest voor 'Aanslagbiljet betalen met iDEAL'.

Ook kunt u het bedrag zelf overmaken op onderstaand rekeningnummer. Belangrijk is om te betalen voor de vervaldatum. Vermeld bij uw betaling altijd het aanslagnummer in de omschrijving. Betaalt u niet op tijd? Dan moeten wij helaas extra kosten in rekening brengen.

Rekeningnummer IBAN: NL53 RABO 0374 1397 41.

Ten name van: Tribuut belastingcentrum

Betaalverzoek

In overleg met u is het ook mogelijk om uw gemeentebelasting door middel van een betaalverzoek te voldoen. Deze service gebruiken wij alleen in overleg met u en wanneer u ons hier vooraf toestemming voor hebt gegeven via telefoon. U ontvangt op uw smartphone een sms-bericht met hierbij een betaallink. Door te klikken op deze link belandt u in een iDEAL betaalomgeving. Dit is een veilige en nieuwe manier van betalen.